КАДАК СӨҢНЭЭР ЁЗУЛАЛ

Шагаада улуг назылыг кижилерге хүндүткелин илередип, оларга кадак сөңнээри өгбелеривистиң чаагай чаңчылы. Кадак – хүндүткелдиӊ, арыг болгаш эп-найыралдыг хамаарылганыӊ, ак сеткилдиӊ демдээ. Кадакты сөңнээри болгаш хүлээп алыры доктаамал дүрүмнерге чагыртып чоруур. 
Кадактың аксын берип турар кижиниӊ талазынче көрүндүр сунар. Ол дээрге «аас-кежик силерде болзун» деп, арыг сагыш-сеткилдиӊ ханызындан кызыгаар чок аас-кежик күзээшкининиӊ демдээ. Кадакты хүлээп ап турар кижи туруп келгеш, тонун өөктээш, курун куржаныр. Хүндүткелдиӊ улуг демдээнге өөрүп четтиргенин мөгейиг-биле илередип, ажык адыштарын бурунгаар сунгаш, йөрээлди төндүр дыӊнаан соонда кадакты хүлээп алыр. Хүлээп алган кижи кадакты оӊ талазындан солагай талазынче ортузундан сыга тудуп, дүрүп алгаш, хойлап алыр (тыва тоннуг болза) азы бедик хир чок черге салып алыр. А өгбе кижи кадакты олура хүлээп ап болур. Улуг назылыг кижи аныяк кижилерге кадакты кедирип болур, бичии кижи – болбас. Оон аӊгыда, кадакты лама-башкы кедирип болур. Айызын, номнуӊ күжүн берип турары ол. 
Кадактыӊ өӊү база ханы утканы бодунда сиӊирген болур. Кадак доктаамал 5 өӊнүг. Ак кадак – ыдык, арыг сагыш-сеткил, төнчү чок аас-кежиктиӊ демдээ. Көк – идегел, кызыгаар чок оожургал, Мөӊге Көк Дээрниӊ демдээ. Ногаан – оттуушкун, сайзырал, моондакты ажып эртериниӊ демдээ. Кызыл – ынакшылдыӊ, эрге-чагырганыӊ болгаш багай күштерге удур туржуп шыдаарыныӊ, оларны тиилээриниӊ демдээ. Сарыг – чедимчелиг чуртталганың, шажын-чүдүлгениң демдээ.

ОБЫЧАЙ ПРЕПОДНЕСЕНИЯ КАДАКА 
В Шагаа пожилым людям в знак почтения преподносят шелковый ритуальный кадак, который являлся особым символом уважения. Кадак сгибают и подносят лицевой стороной на раскрытых ладонях. Сгиб должен быть обращен к себе, а сложенная открытая часть тому, кому он преподносится. Это означает чистоту и открытость помыслов подносящего. Существуют и правила приема кадака. Принимающий кадак должен встать, поправить одежду и если на нем есть тон, то обязательным было наличие пояса. Вытянув руки в знак признательности и благодарности, принимающий должен дослушать йөрээл (благопожелание), поклониться и принять кадак. Затем кадак складывают справа налево, аккуратно убирают за пазуху своего тона. Следует сказать, что кадак никогда не вешают самому себе на шею, поскольку это знак уважения другого человека, а не самого себя. Возлагать кадак на шею имеют право только духовные наставники и аксакалы. Цвет кадака несет в себе определенный смысл. Белый кадак — символ чистоты, чистых помыслов, святости, благополучия. Синий кадак обозначает Вечное синее небо, символ гармонии, согласия и спокойствия. Жёлтый кадак — символ буддизма, плодородия, умножения и достатка, постоянства и неизменности, тепла, жизни. Красный кадак — символ сохранности и безопасности, а также притягивает все благие качества. Красный – цвет власти и величия. Этому цвету приписываются и целительные свойства, способность противостоять сглазу и колдовству, символ домашнего очага. Зелёный кадак — символ цветущей земли, благой активности, плодородия, пробуждения и устранения любых препятствий, символ роста и процветания.